wanita

Banyak lebah mendatangi bunga yang kurang harum
Kerana banyaknya madu yang dimiliki bunga
Tidak sedikit lebah meninggalkan bunga yang harum kerana sedikitnya madu
Banyak lelaki tampan yang tertarik dan terpesona oleh wanita yang kurang cantik
Kerana memiliki hati yang cantik
Dan tidak sedikit pula wanita cantik ditinggalkan lelaki kerana keburukan hatinya
Karena kecantikan yang sejati bukanlah cantiknya wajah tetapi apa yang ada didalam dada
Maka percantiklah hatimu agar dicintai dan dirindukan semua orang.

“Sesungguhnya Allah tidak melihat luaran kalian dan rupa kalian akan tetapi Allah melihat hati kalian” – (HR.Muslim)

Saturday, December 10, 2011

jom!cuci hati kita!

❤• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ ❤•

♥ஜ♥(¯`•.¸ღ CUCI HATI ღ¸.•´¯)♥ஜ♥

✰◠◡◠✰◠◡◠✰◠◡◠✰◠◡◠✰◠◡◠✰◠◡◠✰◠◡◠✰◠◡◠✰
... Kadang-kadang kita TERLUPA, kita jauh daripada Allah..LALAI dalam menjaga HUBUNGAN kita denganNya..sebab itu JANGAN DITANYA kenapa kita LEMAH saat DERITA menimpa kerana kita rasa BANTUAN itu tiada daripadaNya..UBATNYA adalah MENDEKAT, biarlah dahi kepada bumi melekat dengan sujudmu yang penuh BERKAT..✿~

KELUARLAH daripada kepompong DOSA, supaya dirimu dapat TERBANG bebas dalam taman-taman SYURGA..InsyaAllah..
✰◠◡◠✰◠◡◠✰◠◡◠✰◠◡◠✰◠◡◠✰◠◡◠✰◠◡◠✰◠◡◠✰

muhasabah bersama

❤• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ ❤•

¸..•¨¨)) MUHASABAH DIRI
¸.•´•´¨¨) -:¦:-((¸¸.•´ ¸.•´.-♥

... ❤*•¸.•´`¸.•❤´``•.✮'•.¸☆☆'•.¸✮'•.¸☆❤*•¸.•´`¸.•❤´``•.✮'•.¸☆☆'•
" Tidak berganjak kedua kaki seorang hamba pada hari kiamat
sehingga ia disoal tentang umurnya pada perkara apakah ia habiskan,
dan tentang ilmunya untuk apakah ia gunakan,
dan tentang harta bendanya dari manakah ia perolehi
dan pada apakah ia belanjakan,
dan juga tentang tubuh badannya pada perkara
apakah ia susutkan kemudaan dan kecergasannya".
(HR Tarmizi)

Perkara yang ditekankan:
1- Persoalan umur, di mana di habiskan.
2- Tentang ilmu yang dipelajari, adakah dimanfaatkannya.
3- Mengenai harta, dari mana asalnya dan di mana dibelanjakan.
4- Tubuh badan dan kemudaannya, untuk apa dipergunakan.

InsyaAllah,sama2 kita renungkan agar kita lebih siap untuk menghadapNya
diakhirat kelak..sama2 kita topup AMAL kepadaNya..ameen ya Rabb,..
❤*•¸.•´`¸.•❤´``•.✮'•.¸☆☆'•.¸✮'•.¸☆❤*•¸.•´`¸.•❤´``•.✮'•.¸☆☆'•

walaupun tiada yang sayang kita.

....Walau TIADA ORANG sayang kita,
tapi ALLAH SWT ada DEKAT di hati kita....

....Walau TIADA ORANG cinta kita
tapi ALLAH SWT sentiasa KASIHI kita...
...
....Walau TIADA ORANG tolong kita
tapi ALLAH SWT ada LINDUNGI kita...

....Walau TIADA ORANG rindu kita
tapi ALLAH SWT tetap TUNGGU kita...

....Walau TIADA ORANG jaga kita
tapi ALLAH SWT PERHATIkan kita....

....Walau TIADA ORANG dengan kita
tapi ALLAH SWT ada TEMANkan kita....insyaALLAH...♥

duhai sahabatku

*˙·•☆˙*˙ DuHaI SaHaBaT ·˙♥●*☆•·˙*☆·˙
(´'`v´'`) ·˙♥ :::: PESAN BERPESAN
.`●.¸.●*·•☆·˙♥·˙˙ DI KALA BERBICARA ::::

» Bicara itu bisa menggores luka, ❝..Bila menyindir penuh makna..❞
... » Bicara itu bisa menjadi racun, ❝..Andai disalur menjadi fitnah..❞
» Bicara itu bisa menikam tajam, ❝..Kala dihunus bersulam dendam..❞
» Bicara itu bisa menjadi penawar, ❝..Andai nasihat galang gantinya..❞
» Bicara itu bisa menjadi azimat, ❝..Bermotivasi pencetus semangat..❞
» Dan BICARA itu juga bisa MENJADI SEBAHAGIAN daripada DOA,
❝..Maka BERHATI-HATILAH tatkala MENUTURKANNYA !! ❞

CINTA

Di depan orang yang kita cinta, lidah kelu untuk
berkata-kata. Di depan orang yang kita suka, kita
akan bebas berkata apa saja.

Kita tidak akan merenung mata orang yang kita
... cinta. Tapi kita akan selalu merenung mata orang
yang kita suka.

Bila orang yang kita cinta menangis, kita akan
turut jua menangis. Bila orang yang kita suka
menangis, kita akan cuba untuk membuat dia gembira.

Perasaan cinta bermula dari kata. Perasaan suka
bermula dari telinga. Jadi, jikalau kita berhenti
menyukai seseorang yang kita suka umpama kita
membuang telinga kita. Tapi jika cuba menutup mata
cinta berbuah menjadi airmata. Setiap orang yang
hidup akan mengalami ini dalam hidup mereka.

belajarlah temanku

Belajarlah BERSYUKUR meski KEKURANGAN
Belajarlah IKHLAS meski TAK RELA
Belajarlah TAAT meski BERAT
Belajarlah MEMAHAMI meski TAK SEHATI
Belajarlah SETIA meski BANYAK GODAAN
... Belajarlah MEMBERI meski TAK SEBERAPA
Belajarlah MENGASIHI meski kau DISAKITI
Belajarlah TENANG meski kau sedang GELISAH
Belajarlah PERCAYA meskipun SUSAH
Percaya bahawa ALLAH SWT. masih sanggup menolongmu...♥

Keterangan-keterangan yang Ada Hubungannya dengan Siksa Kubur



Firman Allah Ta'ala, "Orang-orang yang zalim (berada) dalam tekanan-tekanan sakaratul maut, sedang para malaikat memukul dengan tangannya, (sambil berkata), 'Keluarkanlah nyawamu!' Pada hari ini kamu dibalas dengan siksaan yang sangat menghinakan." (al-An'aam: 93)

"Nanti mereka akan Kami siksa dua kali kemudian mereka akan dikembalik...an kepada azab yang besar." (at-Taubah: 101)

"Fir'aun beserta kaumnya dikepung oleh azab yang amat buruk. Kepada mereka ditampakkan neraka pada pagi dan petang. Pada hari terjadinya kiamat, dikatakan kepada malaikat, 'Masukkanlah Fir'aun dan kaumnya ke dalam azab yang sangat keras.'" (al-Mu'min: 45-46)

Bara' bin Azib Radhiyallahu 'anhu mengatakan bahwa Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda, "Apabila seorang mukmin didudukkan di dalam kuburnya, maka ia didatangi (malaikat). Ia bersaksi bahwa tidak ada tuhan melainkan Allah dan Muhammad adalah utusan Allah. Maka, itulah firman Allah, 'yutsabbitul-laahul-ladziina aamanuu bilqaulits-tsaabiti' 'Allah meneguhkan orang-orang yang beriman dengan perkataan yang teguh'." (Ayat ini turun mengenai azab kubur).

kata hati..

".........kata orang HATI♥ yang marah kerasnya bagai kerikil tajam.......kata orang HATI♥ yang sakit parahnya bagai tertusuk duri sembilu.......kata orang HATI♥ yang luka bisanya bagai disengat ribuan lebah.......namun benarlah kata orang hanya keMAAFan yang dapat mencairkan segalanya.......HATI♥ yang keras kembali lembut.......HATI♥ yang sakit kembali bangkit.......HATI♥ yang luka kembali ceria.......memang benarlah hanya keMAAfan penawar bagi HATI♥ yang redha........"

doa diterima

Doa sentiasa diterima oleh Allah. Jika doa kita belum dimakbulkan, mungkin ada beberapa faktor lain yang menganggu. Mungkin, doa yang kita mohon itu tidak memberikan kebaikan kepada kita jika dimustajabkan.

Ada doa kita diterima oleh Allah didunia dan ada yang tidak diberikan disebabkan hikmah yang Allah lebih mengetahui, lalu disimpan doa kita disisiNya untuk diberikan pad...a hari akhirat dengan yang lebih baik dan lebih utama untuk kita. Atau doa yang kita pohon itu ditukar denang kebaikan-kebaikan yang lain seperti kita diselamatkan daripada bahaya didalam kehidupan yang tidak diduga oleh kita.

Oleh itu, ubah konsep doa dalam diri kita, tidak dimakbulkan bukan bererti Tuhan tidak sayang kepada kita, tapi Dia menangguhkan doa kita dengan hikmah yang tersendiri yang barangkali hikmah itu yang lebih kita perlukan berbanding doa kita.

Ampunilah aku

♥Ampunkan aku..
Ya Allah jika hamba lupa dengan smua nikmat dariMu
♥Ampunkan aku..
Ya Allah jika hamba sombong merasa semua nikmat ini adalah kewajibanMu
♥Ampunkan aku..
... Ya Allah jika hamba merasa paling beriman diantara manusia yg lain
♥Ampunkan aku..
Ya Allah jika hamba merasa paling benar diantara mahlukMU
♥Ampunkan aku..
Ya Allah jika hamba menunda solat farduMu
♥Ampunkan aku..
Ya Allah jika lisan hamba menyakiti makhluk-MU

♥ஜ♥(¯`•.¸ღ 99 Langkah Menuju Kesempurnaan Iman ღ¸.•´¯)♥ஜ♥

1. Bersyukur apabila mendapat nikmat;
2. Sabar apabila mendapat kesulitan;
3. Tawakal apabila mempunyai rencana/program;
4. Ikhlas dalam segala amal perbuatan;
5. Jangan membiarkan hati larut dalam kesedihan;
6. Jangan menyesal atas sesuatu kegagalan;
7. Jangan putus asa dalam menghadapi kesulitan;
8. Jangan usil dengan kekayaan orang;
9. Jangan hasad dan iri atas kesuksessan orang;
10. Jangan sombong kalau memperoleh kesuksessan;
11. Jangan tamak kepada harta;
12. Jangan terlalu ambitious akan sesuatu kedudukan;
13. Jangan hancur karena kezaliman;
14. Jangan goyah karena fitnah;
15. Jangan berkeinginan terlalu tinggi yang melebihi kemampuan diri.
16. Jangan campuri harta dengan harta yang haram;
17. Jangan sakiti ayah dan ibu;
18. Jangan usir orang yang meminta-minta;
19. Jangan sakiti anak yatim;
20. Jauhkan diri dari dosa-dosa yang besar;
21. Jangan membiasakan diri melakukan dosa- dosa kecil;
22. Banyak berkunjung ke rumah Allah (masjid);
23. Lakukan solat dengan ikhlas dan khusyu;
24. Lakukan solat fardhu di awal waktu, berjamaah di masjid;
25. Biasakan shalat malam;
26. Perbanyak dzikir dan do’a kepada Allah;
27. Lakukan puasa wajib dan puasa sunat;
28. Sayangi dan santuni fakir miskin;
29. Jangan ada rasa takut kecuali hanya kepada Allah;
30. Jangan marah berlebih-lebihan;
31. Cintailah seseorang dengan tidak berlebih- lebihan;
32. Bersatulah karena Allah dan berpisahlah karena Allah;
33. Berlatihlah konsentrasi pikiran;
34. Penuhi janji apabila telah diikrarkan dan mintalah maaf apabila karena sesuatu sebab tidak dapat dipenuhi;
35. Jangan mempunyai musuh, kecuali dengan iblis/syaitan;
36. Jangan percaya ramalan manusia;
37. Jangan terlampau takut miskin;
38. Hormatilah setiap orang;
39. Jangan terlampau takut kepada manusia;
40. Jangan sombong, takabur dan besar kepala;
41. Berlakulah adil dalam segala urusan;
42. Biasakan istighfar dan taubat kepada Allah;
43. Bersihkan rumah dari patung-patung berhala;
44. Hiasi rumah dengan bacaan Al-Quran;
45. Perbanyakkan silaturrahim;
46. Tutup aurat sesuai dengan petunjuk Islam;
47. Bicaralah secukupnya;
48. Beristeri/bersuami kalau sudah siap segala- galanya;
49. Hargai waktu, disiplin waktu dan manfaatkan waktu;
50. Biasakan hidup bersih, tertib dan teratur;
51. Jauhkan diri dari penyakit-penyakit bathin;
52. Sediakan waktu untuk santai dengan keluarga;
53. Makanlah secukupnya, tidak kekurangan dan tidak berlebihan;
54. Hormatilah kepada guru dan ulama;
55. Sering-sering bershalawat kepada Nabi Saw;
56. Cintai keluarga Nabi saw;
57. Jangan terlalu banyak hutang;
58. Jangan terlampau mudah berjanji;
59. Selalu ingat akan saat kematian dan sedar bahawa kehidupan dunia adalah kehidupan sementara;
60. Jauhkan diri dari perbuatan-perbuatan yang tidak bermanfaat seperti bercakap-cakap yang tidak berguna;
61. Bergaul lah dengan orang-orang soleh;
62. Sering bangun di penghujung malam, berdoa dan beristighfar;
63. Lakukan ibadah haji dan umrah apabila sudah mampu;
64. Maafkan orang lain yang berbuat salah kepada kita;
65. Jangan dendam dan jangan ada keinginan membalas kejahatan dengan kejahatan lagi;
66. Jangan membenci seseorang karena pahaman dan pendiriannya;
67. Jangan benci kepada orang yang membenci kita;
68. Berlatih untuk berterus terang dalam menentukan sesuatu pilihan
69. Ringankan beban orang lain dan tolonglah mereka yang mendapatkan kesulitan.
70. Jangan melukai hati orang lain;
71. Jangan membiasakan berkata dusta;
72. Berlakulah adil, walaupun kita sendiri akan mendapatkan kerugian;
73. Jagalah amanah dengan penuh tanggung jawab;
74. Laksanakan segala tugas dengan penuh keikhlasan dan kesungguhan;
75. Hormati orang lain yang lebih tua dari kita
76. Jangan membuka aib orang lain;
77. Lihatlah orang yang lebih miskin daripada kita, lihat pula orang yang lebih berprestasi dari kita;
78. Ambilah pelajaran dari pengalaman orang- orang arif dan bijaksana;
79. Sediakan waktu untuk merenung apa-apa yang sudah dilakukan;
80. Jangan sedih karena miskin dan jangan sombong karena kaya;
81. Jadilah manusia yang selalu bermanfaat untuk agama,bangsa dan negara;
82. Kenali kekurangan diri dan kenali pula kelebihan orang lain;
83. Jangan membuat orang lain menderita dan sengsara;
84. Berkatalah yang baik-baik atau tidak berkata apa-apa;
85. Hargai prestasi dan pemberian orang;
86. Jangan habiskan waktu untuk sekedar hiburan dan kesenangan;
87. Akrablah dengan setiap orang, walaupun yang bersangkutan tidak menyenangkan.
88. Sediakan waktu untuk berolahraga yang sesuai dengan norma-norma agama dan kondisi diri kita;
89. Jangan berbuat sesuatu yang menyebabkan fisikal atau mental kita menjadi terganggu;
90. Ikutilah nasihat orang-orang yang arif dan bijaksana;
91. Pandai-pandailah untuk melupakan kesalahan orang dan pandai-pandailah untuk melupakan jasa kita;
92. Jangan berbuat sesuatu yang menyebabkan orang lain terganggu dan jangan berkata sesuatu yang dapat menyebabkan orang lain terhina;
93. Jangan cepat percaya kepada berita jelek yang menyangkut teman kita sebelum dipastikan kebenarannya;
94. Jangan menunda-nunda pelaksanaan tugas dan kewajiban;
95. Sambutlah huluran tangan setiap orang dengan penuh keakraban dan keramahan dan tidak berlebihan;
96. Jangan memaksa diri untuk melakukan sesuatu yang diluar kemampuan diri;
97. Waspadalah akan setiap ujian, cobaan, godaan dan tentangan. Jangan lari dari kenyataan kehidupan;
98. Yakinlah bahwa setiap kebajikan akan melahirkan kebaikan dan setiap kejahatan akan melahirkan kerosakan;
99. Jangan berjaya di atas penderitaan orang dan jangan kaya dengan memiskinkan orang.

Allahu rabbi..

(¯`v´¯)^^
`•.¸.•´`•.¸•*¨¨*•.¸¸❤`•.¸.¸¸.•*❤
Seseorαng Yang Adα Dαlαm Hidup kitα Hαnyα Milik Allαh....Segala Yang Ada Pada kitα Semuanya Milik Allah,,,,Cumα Pinjαm,,,, Segαlαnyα Allαh Yang Punyα...Jαdi Bilα Semuα Ini Allαh Yang Punyα, Mαkα Diα Berhαk Buαt Segαlα Sesuαtu,,,,,Sekehendak-Nya,,,,, Ðiα berhαk Beri Cintα,Kαsih Sayang,,,,,Diα Juga Berhαk Tαrik Bαlik Semuα itu,,,, Selαlu Jugα Ingαt Bαhαwα ...Apα Yang Kitα Rαsα Terbαik Itu, Belum Pαsti Menjαnjikαn Yang Terbαik
Untuk kitα,,,,, Ðαn Apα Yang Dirαsα Aib dan Menyαkitkαn Itu Tidαk Semestinyα Pαhit di Hujungnyα,,,,,Selαlu Ingαt Bαhαwα Apα Yang Allαh Buαt Untuk kitα, Adαlαh Yang Terbαik Untuk kitα,,,,Ðαri Situ Kitα Akαn Mulα Belαjαr Erti Redhα,,,, " kitα Tidαk Mαmpu Mengαwαl Arαh Tiupαn Angin, Kitα Hαnyα Mαmpu Mengαwαl Kemudi Pelαyαrαn kitα..

Wednesday, December 7, 2011

syahadah tahfiz al quran

semua info sal syahadah from this blog :) thax atas info nya ..
http://keyboarddaie.blogspot.com/2011/10/syahadah-tahfiz-dan-sijil-tahfiz.html
why tiba2 nak cakap pasal syahadah tahfiz?..sebab saya tengok para huffaz sekarang banyak matlamat diorang juz hafal untuk masa yang ditetapkan..bila sambung ke tempat lain..mungkin hafalan mereka kian pudar..Allah hu rabbi.. syahadh ni mampu menguatkan hafalan kita di dada.. jom baca sedikit pasal syahadah..ini untuk diri saya juga n para huffaz yang lain..

Saya ingin menfokuskan syahadah tahfiz al-Quran ataupun dengan erti kata lainnya sijil tahfiz al-quran.

Kebiasaannya bagi setiap sekolah tahfiz ada istilah tertentu yang dikhususkan sebagai panggilan khusus bagi setiap nama-nama sijil dan peringkat mengikut ujian yang diambil.



Sijil Tahfiz biasanya dan kebanyakan setiap sekolah ataupun Maahad tahfiz menggunakannya dengan erti kata apabila seseorang pelajar itu dapat mengkhatamkan 30 juzuk al-Quran dengan hafalan. Dan selepas dari itu pelajar tersebut akan dikurniakan Sijil Tahfiz Al-Quran.



Ada juga sebahagian Maahad tahfiz mensyaratkan untuk mendapatkan sijil ini perlulah mengkhatamkan 30 juzuk al-Quran BESERTA mengulangnya kembali dengan satu ulangan. Bermaksud, selepas dari pelajar itu tamat mengkhatamkan 30 juzuk al-Quran secara hafalan kemudian ditambah dengan mengulang kembali hafalannya serta melancarkan hafalannya bermula dari juzuk 1 hinggalah juzuk 30. Selepas tamat ulangannya, barulah pelajar itu dikurniakan sijil tahfiz al-Quran.



Bagi saya ini adalah lebih baik dari yang pertama, kerana kebiasaannya dan kebanyakannya pelajar-pelajar tahfiz yang hampir kepada juzuk 30 ini sibuk mengejar dan tidak sabar-sabar untuk mengkhatamkan hafalannya. Jadi secara tak langsung ulangan ataupun murajaahnya itu tidak diberi penumpuan yang khusus kerana sibuk memikirkan dan mengejar ‘khatam’ itu.



Matlamat sebenar untuk menghafal al-Quran bukanlah berniat sekadar hafal, khatam, kemudian tinggal.

Tujuan asal menghafal al-Quran ini adalah untuk menjaganya bukan sekadar hafal semata-mata.





Kita beralih pula pada Syahadah Tahfiz Al-Quran:



Penggunaan sijil tu kebanyakannya sama saja di mana-mana sekolah atauun maahad cuma mungkin dari segi makna terdapat perbezaan.



Syahadah, kebiasaannya diambil atas satu tujuan iaitu untuk menguatkan lagi hafalan al-Quran selepas dari peljaa itu tamat mengkhatam keseluruhan al-Quran secara hafalan.



Setiap sekolah, maahad tahfiz, pusat pengajian tahfiz berbeza cara untuk ‘mengambil syahadah’ ini.



Di bawah ini saya tuliskan beberapa cara yang berbeza untuk mendapatkan syahadah tersebut:



1- Setiap pelajar wajib mengkhatamkan al-Quran secara hafalan kemudian ditambah dengan ulangan bermula juzuk 1 hingga 30 sebanyak 40 kali pusingan (40 kali khatam). Selepas syarat itu disempurnakan barula pelajar itu dibenarkan untuk mengambil syahadah.



Untuk mengambil syahadah pula perlu membaca 30 juzuk al-Quran itu bermula juzuk 1 hinga 30 samada dihadapan semua pelajar dan dalam masa yang sama ada seorang guru yang menyemaknya secara TELITI dan disebelahnya ada 2 atau 4 orang pelajar tahfiz yang ditetapkan untuk membantu menyemak bacaan pelajar syahadah itu (saksi).



2- Wajib khatamkan al-Quran 30 juzuk (sama di atas) kemudian ditambah dengan ulangan sebanyak 8 kali ulangan dan selepas itu disemak oleh guru al-Quran secara khusus (one by one) tanpa ada sebarang gangguan dari pelajar lain. Guru kelas akan mekhususkan waktu untuk menyemak hafalannya secara TELITI.

Berbeza dengan 8 ulangan tadi, pelajar tersebut masih mengulang macam biasa cuma tiada pengkhususan baginya, mungkin pelajar tersebut mengulang bersama sahabat-sahabatnya ataupun baca dengan gurunya. Selepas guru berpuas hati dengan hafalannya dan guru mengizinkan pelajar tersebut untuk mengambil syahadah dengan cara membacanya dihadapan guru lain dengan bersaksikan 4 orang pelajar sebagai membantu proses penyemakan semasa proses syahadah berjalan.



3- Wajib khatamkan al-Quran 30 juzuk, kemudian ulangan 40 kali (sama no 1) Cuma bezanya ialah pelajar tersebut diasingkan dalam sebuah bilik khas untuknya. Di situ dia diletakkan selama 40 hari dan wajib berpuasa, disamping murajaah (mengulang) al-Quran. Pelajar tersebut tidak boleh keluar sama sekali sehinggalah selesai proses syahadah itu. Semuanya berlaku dalam bilik khas itu. Tujuan dibuat begitu adalah untuk mengelakkan pelajar tersebut diganggu dengan pelbagai urusan dunia dan digalakkan untuk menumpukan sepenuhnya pada al-Quran tanpa ada sebarang gangguan.



Segala yang disebut di atas adalah proses biasa bagi seorang pelajar untuk mendapatkan ‘syahadah’. Cuma ada beberapa perbezaan mengikut syarat-syarat yang ditetapkan oleh pihak maahad tahfiz.



Antaranya:



Ulangan selapas khatam al-Quran



Ada yang meletakkan syarat wajib 100 kali ulangan, ada yang meletakkan 40 kali, 8 kali dan ada yang meletakkanya hanya sekali sahaja sudah memadai untuk mendapatkan siijil syahadah ataupun mengambil syahadah.



Tajwid



Syahadah al-Quran kebiasaannya ditumpukan pada hafalan semata-mata, jadi tidak menjadi sesuatu yang pelik sekiranya sewaktu bacaan syahadah disemak seandainya ada kesalahan kecil dari segi tajwid dan fasohah ia dianggap biasa dan tidak menjadi kesalahan kerana matlamat utama syahadah adalah ‘hafalan’



Tartil



Tartil ini adalah bacaan yang jelas dan huruf-huruf yang disebutkan dan bacaannya amat perlahan. Maka tidak peliklah sekiranya ada pelajar yang mengambil syahadah bermula selepasa subuh dan tamat pada tengah malam dan kemungkinan boleh sampai subuh esoknya. Hanya berhenti untuk makan dan solat sahaja.



Bilangan hari



Hari juga menjadi syarat yang penting untuk mendapatkan pangkat yang tingi. Misalnya pangkat mumtaz (cemerlang), jayyid jidan (lebih baik), jayyid (baik), maqbul (sederhana).

Makin sedikit hari, makin tinggilah pangkatnya. Ini kerana pangkat dinilai berdasarkan kemampuan seseorang pelajar itu mampu mengkhatamkan al-Quran dalam waktu yang singkat.

Sebahagian maahad tahfiz meletakkan syarat hanya 4 hari sahaja dibenarkan untuk mengambil syahadah. Tidak boleh dikurangkan atau ditambah. Penilaan dibuat berdasarkan kelancaran dan kefasihan. Sekiranya pelajar tidak dapat menyelesaikan bacaannya hingga hari ke 4 dan perlu disambung bacaannya keesokkan harinya, ia dianggap mendapat pangkat maqbul (sederhana) kerana ia dinilai tidak mampu untuk menghabiskan dalam masa yang ditetapkan.



Kesalahan kalimah dan tajwid



Ini adalah perkara yang sangat-sangat ditekankan. Sebahagian maahad tahfiz mensyaratkan HANYA 3 kesalahan saja yang boleh diterima. Sekiranya bacaan pelajar tersebut melebihi 3 kesalahan maka pelajar tersebut WAJIB mengulangnya kembali samada mengikut bilangan asal murajaahnya tadi ataupun mengikut bilangan yang ditetapkan oleh pihak sekolah.

Kesalahan; terdapat beberapa jenis:


KESALAHAN BESAR

- Kesalahan kalimah sehingga mengubah makna

- Kesalahan tajwid (ada yang mengangap ini kesalahan besar)

- Mengulang-ulang ayat yang sama sehingga ditegur berkali-kali

- Tidak dapat menyambung LANGSUNG selepas dibantu berkali-kali

- Tajwid-benda kecil tapi dipandang ringanbg pelajar (panjang pendek, dengung)



KESALAHAN KECIL

- Kesalahan tajwid

- Tertukar makhraj huruf

- Tertukar ayat/masuk ayat lain (ada setengah menganggap ini adalah kesalahan besar)



*semua yang disebutkan di atas adalah perkara yang ditekankan ketika mana proses syahadah dijalankan. Semuanya terpulang kepada pihak institusi samada meletakkannya dalam kategori kesalahan kecil atau kesalahan besar.



Sekiranya berlaku kesalahan besar, kemungkinan pelajar tersebut dibatalkan proses syahdah dan dinasihatkan untuk mengulang serta melancarkan al-Quran da mungkin diberi peluang untuk mengambil syahda untuk kali yang ke seterusnya.



Dan seandainya berlaku kesalahan kecil, di atas budi bicara guru atau ustaz yang menyemaknya mungkin pelajar tersebut diberi peluang untuk meneruskan proses syahadahnya itu.





Perlu diingat dan diberi perhatian.



Matlamat mengambil syahadah bukan untuk INGAT pada masa itu sahaja. Sebagai hafiz al-Quran, apabila dia mula menghafal maka bermulalah hukum wajib ke atasnya untuk menjaga al-Quran yang telah dihafalnya.



YAKIN. Ya, keyakinan sangat perlu dan amat ditekankan sekiranya anda ingin mengmbil syahadah. Walaupun anda mengulang seribu kali atau berpuluh-ribu kali sekalipun, sekiranya tiada keyakinan untuk ‘membuat atau mengambil syahadah’ saya percaya anda tidak akan mampu untuk melakukannya.



Teringat seorang teman, apabila ditebuk-disoal (istilah pelajar tahfiz), semuanya dia boleh jawab tanpa ada sebarang kesalahan walaupun satu. Tapi apabila disuruh mengambil syahadah, jawapannya ialah ‘aku tak yakin la’.



Aku tak biasa baca depan orang ramai, aku tak biasa baca ngn ustaz lain, aku biasa baca ngn guru kelas aku je… ini adalah perkara biasa yang berlaku kepada pelajar-pelajar yang ingin mengambil syahadah. Mereka bukan tidak ingat akan quran yang dihafalnya tapi keyakinan dan kemampuannya untuk membaca dikhalayak ramai mungkin membataskan dia untuk mengambil syahadah.



Tapi ingatlah, saat yang paling manis ketika anda hendak mengambil syahadah itu adalah saat proses pengulangan itu. Masakan tidak ianya berasa manis, sebelum ini hendak baca sejuzuk sehari pun susah, sanggup ponteng kelas nak lari dari kena rotan oleh ustaz kerana ‘tak dapat’ hafalan untuk dibacakan di hadapan ustaz.



Tapi disaat proses pengulangan syahadah. Sehari anda mampu membaca 7 juzuk!!! Kadang-kadang disebabkan terlalu lancar dan masyi (al-Quran-berjalan), sampai anda tidak sempat nak mengulangnya, hanya tengok-tengok dan belek-belek sahaja kemudian terus pergi baca depan ustaz.



Walaupun saya tidak merasai ‘syahadah’ itu, saya bersyukur kerana dapat melalui proses itu, mungkin tiada rezeki untuk saya. Tapi kemanisan itu masih saya rasai sampai sekarang. Dengan tidak mengambil syahadah pun saya sudah merasai kemanisannya, apatah lagi mereka yang berjaya mengambilnya??



Tapi sudah mengambil syahadah bukan bermakna anda boleh meninggalkan terus al-Quran ‘anda’ itu. Tanggungjawab untuk mengulang itu haruslah berterusan hingga kamu mati. Tidak semua orang yang mengambil syahdah boleh ingat sampai mati. Manakala tidak semua orang yang tidak mengambil syahadah bermakna dia tidak ingat al-Quran. Jadi, peliharalah hati agar tiada unsur riak bagi menjaga al-Quran yang telah di amanahkan kepada kalian.



Mungkin jalan untuk menjadi imam terawikh (bagi lelaki) setiap tahun adalah jalan lain selain dari mengambil syahadah. Kata seorang ustaz, untuk mendapat al-Quran yang mantap, paling kurang dia kena jadi imam tarawikh 30 juz selama 5 tahun berturut-turt paling kurang dan ustaz itu telah membuktikannya. Sesibuk mana pun kita, jangan abaikan al-Quran.



Pesanan terakhir untuk para huffaz, peganglah kata-kata ini, al-Quran itu bukan kita punya, dan jangan memandang remeh pada ayat yang mudah bagi kalian. Contohnya pada ayat kursi, juz 30, surah yaasin dan sebagainya. Kadang-kadang ayat yang kita bajet senang tu la ia akan menjadi susah dan hilang khusunya time kita jadi imam, dalam exam ataupun dalm pertandingan musabaqah. Selepas itu akan terkeluar kata-kata: aku dah ulang dah ayat ni tapi pesal lupa plak???

Inilah buktinya al-Quran itu bukan kita punya, Allah akan hilangkannya bila Dia nak, segala benda yang dihafal confirm akan lupa, kecuali benda yang tidak dihafal. Kita ingat dengan cara benyak mendengar contohnya surah al-Fatihah. Ada setengah individu dia tidak pernah lupa al-Fatihah. Sebab dia tidak hafal. Seandainya dia hafal bermula dari ayat satu dan seterusnya mesti ada satu hari dia akan terlupa.



ini sahaja yang saya dapat kongsikan hasil dari pengalaman yang tidak seberapa ini, moga ada hikmahnya.



Sekadar perkongsian untuk sahabat huffaz, bakal huffaz dan terdetik menjadi huffaz

Tuesday, November 29, 2011

aku ingin kan si dia!

"Ya Allah, andai benar satu hari akan kau serahkan diriku buat seorang Adam, biarlah dia seorang yang punya fikrah yang kuat berdakwah, yang tidak redha dengan kemaksiatan, yang lincah mentarbiyyah umat, yang tidak langsung berlengah untuk menyerah harta dan jiwanya pada jalanMu, yang tenaganya tidak sedikit pun berbaki untuk dia mengejar dunia, yang hatinya tertaut pada masjid, yang malamnya hidup untukMu dalam tahajud yang menyuci jiwa, yang apabila aku memandang wajahnya, bertambah-tambah pujianku buatMu, yang apabila melihat akhlaknya, melimpah-limpah kerinduanku pada KekasihMu, dan tidurnya dalam dakap kitab suciMu kerana letih mentadabbur Al-Zikr, yang bibirnya tidak sunyi dari lantunan zikir dan hafazan surah-surah penghibur hati, yang apabila katan...ya penuh nasihat dan guraunya adalah sedikit kerana gentar akan kematian yang bila-bila masa sahaja menjemput."


Lelaki Acuan Al-Quran Ialah 
Seorang Lelaki Yang Beriman
Yang Hatinya Disaluti Rasa Taqwa Kepada Allah SWT
Yang Sentiasa Haus Dengan Ilmu
Yang Sentiasa Dahaga Dengan Pahala
Yang Solatnya Adalah Maruah Dirinya
Yang Tidak Pernah Takut Berkata Benar
Yang Tidak Pernah Gentar Untuk Melawan Nafsu


Lelaki Acuan Al-Quran Ialah 
Lelaki Yang Menjaga Tuturkatanya
Yang Tidak Bermegah Dengan Ilmu Yang Dimilikinya 
Yang Tidak Bermegah Dengan Harta Dunia Yang Dicarinya 
Yang Sentiasa Berbuat Kebaikan Kerana Sifatnya 
Yang Pelindung Yang Mempunyai
Ramai Kawan Dan Tidak Mempunyai Musuh Yang 
Bersifat Jembalang
 

Lelaki Acuan Al-Quran Ialah
Lelaki Yang Menghormati Ibubapanya
Yang SentiasaBerbakti Kepada Kedua Orang Tua Dan Keluarga
Yang Bakal Menjaga Keharmonian Rumahtangga 
Yang Akan Mendidik Anak-Anak Dan Isteri Mendalami Agama Islam 
Yang Mengamalkan Hidup Penuh Kesederhanaan Kerana
Dunia Baginya Adalah Rumah Sementara Menunggu Akhirat
 

Lelaki Acuan Al-Quran Sentiasa Bersedia Untuk Agamanya
Yang Hidup Di Bawah Naungan Al-Quran Dan 
Mencontohi Sifat Rasulullah SAW 
Yang Boleh Diajak Berbincang Dan berbicara
Yang Sujudnya Penuh Kesyukuran Dengan Rahmat 
Allah Ke Atasnya
 

Lelaki Acuan Al-Quran Tidak Pernah Membazirkan Masa
Yang Matanya Kepenatan Kerana Kuat Membaca
Yang Suaranya Lesu Kerana Penat Mengaji Dan Berzikir
Yang Tidurnya Lena Dengan Cahaya Keimanan
Yang Bangun Subuhnya Penuh Dengan Kecerdasan
Kerana Sehari Lagi Usianya Bertambah Penuh Kematangan
 

Lelaki Acuan Al-Quran Sentiasa Mengingati Mati
Yang baginya Hidup Di Dunia Adalah Ladang Akhirat
Yang Mana Buah Kehidupan Itu Perlu Dibajai Dan Dijaga 
Meneruskan Perjuangan Islam Sebelum Hari Kemudian
 

Lelaki Acuan Al-Quran Ialah Lelaki Yang Tidak
Mudah Terpesona Dengan Buaian Dunia 
Kerana Dia Mengimpikan Syurga
Di Situlah Rumah Impiannya
Bersama Wanita Acuan Al-Quran.



usah dikau tersalah pilih duhai adam

Benar, jodoh itu ketentuan Ilahi, tapi kita akan ada terma merisik? Salah ke merisik? Tak salah bahkan dianjurkan supaya tak tersalah pilih. Untuk Adam, andai mahu mencari Hawa..

(1) Jangan dilihat ...pada purdah mahupun tudung semata-mata, kerna Hawa hari ini tidak lagi seperti ...dulu, lihatlah pada telapak tangannya, andai mudah telapak lembut itu hinggap pada kulit lelaki lain tanpa lapik, fikirlah semasaknya untuk menyuntingnya. Sesungguhnya memegang bulu anjing itu lebih baik dari menyentuh kulit lelaki atau wanita yang boleh kita kahwini.
(2) Jangan dilihat pada baju labuh mahupun jubahnya semata-mata, lihatlah pada sebujur bibirnya, andai kata-katanya berbisa atau kuat suaranya, fikirlah semasaknya andai hati masih teringin menyuntingnya, khuatir kelak dia membawa fitnah buat si suami, menabur buruk diri si suami.
(3) Jangan dilihat pada cantik ayu wajahnya semata-mata, lihatlah pada sepasang indah mata miliknya, andai tidak redup menunuduk pandangan, fikirlah semasaknya andai ingin terus menyunting dirinya, khuatir bila sudah bersuami matanya masih terus meliar memandang segak rupa lelaki lain yang bukan bernama suami.

Untuk Hawa, andai mahu menerima cinta Adam..
(1) Jangan dilihat pada kereta mewahnya semata-mata, lihatlah pada aktiviti malamnya, andai liar hidupnya tika malam menjelma, fikirlah sebaiknya andai mahu menerima, kerna maksiat itu lebih mudah tatkala kelam malam sudah tiba, khuatir juga subuhnya terus leka dibuai mimpi nan indah.
(2) Jangan dilihat pada pakaian berjenama semata-mata, lihatlah pada bahagian kakinya, andai mudah lututnya ditayangkan tatkala lincah di padang bola, fikirlah sebaiknya andai masih mahu menerima, kerna aurat suami itu hanya selayaknya dilihat oleh si isteri.
(3) Jangan dilihat pada tampan paras semata-mata, lihatlah pada mulutnya tatkala berbicara, andai dia mudah menghambur carutan dan sumpah seranah, fikirlah sebaiknya andai masih tegar memilihnya, khuatir apabila bersama kelak, kesalahan kecil anda akan menerima hamburan cacian yang menyeksakan. Sekadar renungan bersama, wallahu a'lam

Saturday, November 26, 2011

bunga bukan sekuntum! kumbang bukan seekor :)

Sahabat A: Aku dengar, perempuan yang kau sangat cintai itu tak balas cinta kau.
Sahabat B: Ya.
Sahabat A: Tapi kenapa aku tengok engkau tidak bersedih pun?
Sahabat B: Buat apa aku nak bersedih? Aku hanya kehilangan orang yang tidak cintakan aku. Tetapi dia kehilangan orang yang benar-benar mencintai dirinya. Mungkin dia tak ditakdirkan untuk aku. Mungkin ada jodoh yang lebih baik dari aku untuknya.
Sahabat A: Ya betul tu. Dan Allah SWT sudah sediakan jodoh yang terbaik buat kau. Bersabarlah sahabatku.

Jangan bersedih andai cinta ditolak. Bunga bukan sekuntum, kumbang bukan seekor. Allah SWT sudah tentukan jodoh yang terbaik untuk kita. Bersabarlah. Tulang rusuk takkan tertukar. =)

manisnya kejayaan pahitnya pengorbanan

: Inginkan MUTIARA selamilah LAUTAN
:: Inginkan BAHAGIA tempuhilah PENDERITAAN
:: Inginkan KEJAYAAN relailah PENGORBANAN

❖Ketahuilah bahawa sebenarnya setiap KEPAHITAN itu terkandung 1000 KEMANISAN (❤◕‿◕❤)

ingin merasai kejayaan semanis madu memerlukan
pengorbanan sepahit hempedu ^_^

ayuh!bangkitkan syiar islam!

* Jika kau bakal menjadi seorang DOKTOR kelak ,maka rawatlah hati insan yang kian terpesong jauh daripada Agama tercinta.

* Jika kau bakal menjadi seorang ARKITEK kelak, maka lakarlah sinar Islam yang mampu menyinari kehidupan setiap Muslim.

* Jika kau bakal menjadi seorang JURUTERA kelak, maka binalah satu ukhuwah yang kukuh antara umat Islam itu.
...
* Jika kau bakal menjadi seorang PEGUAM kelak, maka pertahankanlah Islam dimata dunia

* Jika kau bakal menjadi seorang JURUTERBANG kelak, maka pandulah manusia untuk kembali ke jalan yang diredhai-NYA.

* Jika kau bakal menjadi seorang POLIS kelak, maka awasilah umat Islam daripada terus memungkiri ALLAH SWT yang Maha Pencipta.

* Jika kau bakal menjadi seorang PENSYARAH kelak, maka didiklah anak bangsa untuk menjadi Muslim yang berjaya.

* Jika kau bakal menjadi seorang AKAUNTAN kelak, maka sedarkanlah manusia bahawa pahala ALLAH SWT itu lebih mewah daripada segala-galanya.

* Jika kau bakal menjadi seorang GURU kelak, maka bentukkanlah acuan sempurna dalam sanubari anak didik mereka agar kelak menjadi GOLONGAN di atas...

AKHLAK CANTEKKAH?

✿♥♫•*¨*•.¸¸ﷲ¸¸.•*¨*•♫♥♥✿♥♥♫•.¨*•.¸¸ﷲ¸¸.•*¨*•♫♥✿
✿Jika akhlaqnya cantik, maka cantiklah juga tutur katanya..✿
✿Jika akhlaqnya cantik, maka cantiklah juga pergaulannya..✿
✿Jika akhlaqnya cantik, maka cantiklah juga ilmu miliknya...✿
✿Jika akhlaqnya cantik, maka cantiklah akan cantik Hatinya.✿
... ✿Jika akhlaqnya cantik, maka di sisi Allah tinggi derajatnya.✿
✿Jika akhlaqnya cantik, maka akan disukai oleh sahabatnya✿
✿♥♫•*¨*•.¸¸ﷲ¸¸.•*¨*•♫♥♥✿♥♥♫.*¨*•.¸¸ﷲ¸¸.•*¨*•♫♥✿

RENUNGAN BERSAMA :)

♥✿.¸.•✿◕ RENUNGAN HATI ♥✿.¸.•✿◕

♫•*¨*•.¸¸ﷲ♥.♥ﷲ¸¸.•*¨*•♫♫•*¨*•.¸¸ﷲ♥.♥ﷲ¸¸.•*¨*•♫♫•*¨*•.¸¸♫
Bacalah al-Quran setiap hari 1 juzuk. Kalau tidak mampu, bacalah separuh juzuk. Kalau tak mampu, bacalah sekadar sehelai atau satu muka surat. Kalau tak mampu, memadailah dengan satu ayat.

Kalau tak mampu juga, cukuplah hanya dengan memandang al-Quran dan tanyalah kepada diri sendiri "Ya Allah, apakah dosaku sehingga aku tidak dapat membaca ayat Mu?"
♫•*¨*•.¸¸ﷲ♥.♥ﷲ¸¸.•*¨*•♫♫•*¨*•.¸¸ﷲ♥.♥ﷲ¸¸.•*¨*•♫♫•*¨*•.¸¸♫

bungkusan dan isinya -

(¯`v´¯) Bezakan apa itu Bungkusan & apa itu Isinya,
`·.¸.·´`·.¸•*¨¨*•.¸¸♥`·.¸.¸¸.•*♥
✿ Rumah yg indah hanya bungkusan.
Keluarga Bahagia itu isinya......

... ✿ Pesta nikah hanya bungkusan.
Cinta kasih, pengertian dan Kesetiaan itu isinya. ...

✿ Kecantikan hanya bungkusan.
akhlak itu isinya....

✿ Bicara itu hanya bungkusan.
Perbuatan nyata itu isinya....

✿ Buku hanya bungkusan.
Pengetahuan itu isinya....

~ Utamakanlah isi,
namun rawatlah bungkusnya....(^_^)

bersabar duhai hati yang tengah bersedih...♥

MULUT TerSENYUM namun MATA berair bagaikan menahan AIR MATA, MATA TAK BOLEH TIPU !!! MATA mula menitiskan AIR MATA...(T_T)...
MULUT Terus SENYUM unTuk menutupi keSEDIHan MATA... HATI mula TerLUKA..
AKAL berfikir, kenapa MULUT Tidak mahu bersuara apa yang dirasai HATI?...♥
Lantas MULUT pun menjawab" Aku malu,sedih,kecewa & marah disebabkan iTu aku merahsia keSEDIhan ini Dan aku juga tidak mahu mere...ka disekeliling bersedih disebabkan mendengar kata-kataku ini dan aku hanya mahu senyum."
Akhirnya AKAL pun Tahu jawapan kenapa MULUT xnak mereka Tahu keSEDIHannya...lalu HATI Terkejut apabila mendpt tahu kenapa mulut senyum...
MATA pula, Terus menangis x berhenti-henti kerana Tak dapat menahan keSEDIHan yang ditanggung selama ini...(T_T)...

muhasabah bersama

♫♥ 5 Pesanan Buat Mu Wahai DIRI ♫♥

1. Jika engkau bertemu dengan orang yang LEBIH PANDAI, itulah waktu untuk engkau MENIMBA ILMU.
2. Jika engkau bertemu dengan orang yang SAMA PANDAI, itulah waktu untuk engkau BERKONGSI ILMU.
3. Jika engkau bertemu dengan orang yang KURANG PANDAI, itulah waktu untuk engkau MENYAMPAIKAN ILMU.
... 4. Jika engkau bertemu dengan orang yang banyak BICARA PERKARA AKHIRAT, itulah waktu engkau TUMPANG SEKAKI.
5. Jika engkau bertemu dengan orang yang banyak BICARA PERKARA DUNIAWI, itulah waktu untuk kau ingat dia tentang ukhrawi,.

~Muhasabah Diriku~

duhai sahabatku

•·˙·:DUHAI SAHABAT..·˙♥●•·˙**˙♥●•·˙*•·˙˙*
❝..JANGAN bermimpi mencipta KEBAHAGIAAN,
Jika TIDAK mampu memupuk SABAR melalui KEKECEWAAN..❞
❝..JANGAN terlalu mengharap akan KESEMPURNAAN,
Jika TIDAK mahu berusaha MEMPERBAIKI DIRI melalui KESALAHAN..❞
❝..JANGAN mendamba dan meminta BERLEBIH-LEBIHAN,
Jika TIDAK tahu untuk BERSYUKUR dan BERTERIMA KASIH di atas PEMBERIAN..❞

semua nya di tangan anda :)

Ada yang lahirnya beriman, hidupnya beriman, mati pun beriman
Ada yang lahirnya beriman, hidupnya beriman, tapi matinya kufur
Ada yang lahirnya beriman, hidupnya kufur, tapi matinya beriman
Ada yang lahirnya beriman, hidupnya kufur, mati pun kufur
Ada yang lahirnya kufur, hidupnya kufur, mati pun kufur
... Ada yang lahirnya kufur, hidupnya kufur, tapi matinya beriman
Ada yang lahirnya kufur, hidupnya beriman, tapi matinya kufur
Ada yang lahirnya kufur, hidupnya beriman, matinya beriman

Pilihan di tangan anda.. :) Syurga itu luas, dan neraka itu luas..

Jika ia sebuah cinta

Jika ia sebuah cinta, ia tidak datang dengan kata-kata namun sentiasa menghampiri dengan hati..
Jika ia sebuah cinta, ia tidak terucap dengan kata namun sentiasa hadir dengan sebuah doa..
Jika ia sebuah cinta, ia tidak hadir kerana permintaan namun hadir kerana ketentuan..
Jika ia sebuah cinta, ia tidak hadir dengan kekayaan dan kebendaan namun hadir kerana pengorbanan dan kesetiaan..

Hati

✿~ Dari TELINGA jatuh ke HATI, itulah WANITA..mudah terpesona dengan apa yang didengarinya..akibatnya, sering TERTIPU antara pujian hakiki dan TIPU HELAH perangkap..

✿~ Dari MATA jatuh ke hati, itulah LELAKI..mudah terpesona dengan apa yang dilihatnya, hingga kerap TERKELIRU antara indah hakiki & palsu..

>>> Oleh sebab itu, wanita perlu BERHATI-HATI dengan UCAPAN LIDAH yang didengarnya & lelaki perlu MENJAGA PANDANGANNYA

cinta halal bersama dia

ღ¸.•´¯)¸.•✿ CHENTA HALAL ღ¸.•´¯)¸.•✿

♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥♥::♥::♥::♥
Kekasih halalku masih dalam rahsia Kitab Ilahi... Aku menantinya untuk ku berikan hati ini kerana di dalam jasadku bersemadi tulang rusuknya... Dialah sebenar-benar pemilik cintaku setelah Allah dan Rasulullah... Dan aku hanya ingin meirindui dan mengasihi dalam redha dengan lafaz "Aku Terima Nikahnya"...InsyaAllah.
♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥♥::♥::♥::♥

kehidupanmu

Saat hidupmu di kedudukan teratas..kau dipuja-puji dek manusia..
.semua yg memandangmucemburu dgn kejayaanmu..b'jalan bagai x jejak bumi..
berdiri bagai di awang-awangan..

Ucapan tahniah disana sini.dengupan jantungmu bagai x henti
... berdebar-debar tatkala dipuji.terasa dunia milikmu..
semua yg kau kecapi bagai mutlak rasa dihati

namun jgn kau lupa..dari mana datangnya semua itu..
kejayaanmu..kebanggaanmu..kenikmatan yg kau kecapi
yg menjadikan kau dipuja dan terus di puji

kembalilah kepada PengAnugerah..kerana ia bukan milik mutlakmu..
kembalilah kepada Sang Pencipta,kerana Dialah yg menganugerahkan
semuaNya kepadamu..kembalilah kepadaNya dengan Istighfar..dengan bertasbih..bertahmid memujiNya..memujaNya..

kau..x layak dipuji sekiranya kau lupa utk memujiNya..kau x harus dianugerahi
sekiranya kau lupa utk mensyukuri ..kau x perlu di puja..
kerana Allah saja yg berhak di Puja...kerana segala Puji-Pujian adalah milikNya..~♥

wanita solehah tidax memandang dan dipandang~

✿ Aku tidak ingin dipandang cantik oleh lelaki. Biarlah aku hanya cantik di mata mu. Apa gunanya aku menjadi perhatian lelaki andai murka Allah ada di situ.

✿ Apalah gunanya aku menjadi idaman banyak lelaki sedangkan aku hanya bisa menjadi milik mu seorang.

✿ Aku tidak merasa bangga menjadi rebutan lelaki bahkan aku merasa terhina diperlakukan sebegitu seolah-olah aku ini barang yang bisa dimili...ki sesuka hati.

✿ Aku juga tidak mau menjadi penyebab kejatuhan seorang lelaki yang dikecewakan lantaran terlalu mengharapkan sesuatu yang tidak dapat aku berikan.

✿ Siapalah aku ingin mencintaimu andai cinta pd Khaliq ku masih belum tercapai. ikatlah daku dalam rangkaian khitbah dan akad yg indah. akan ku jadikan agama sebagai sandaran.

jangan marah ya!

(¯`♥´¯) .♥Q✿R♫M¤.•¨`*♫ ✿ ܓ
´*.¸.•´♥`POSITIF IMAN
●/
/▌❤ Jangan marah saat ada yang MENGHINA, doakan hinaan berbalik mnjd KEMULIAAN.
❤ Jangan marah saat ada yang MEMBENCI, doakan kebencian mnjd KASIH SAYANG.
❤ Jangan marah saat ada yang MENYAKITI, doakan sakit itu berubah mnjd KEBAHAGIAAN.
❤ Jangan marah saat ada MASALAH, doakan masalah kita mnjd ladang AMAL yang bermanfaat.

seloka aurat

(¯`v´¯) SELOKA AURAT
`•.•.¸.¸¸.•¨*`¸❤`•.¸¸.•*❤(。◕‿◕。)

baYangkaN biLa aUraT kiTa tErDedaH
.• °ღ • sEtiap saaT,waKtu, maSa dOsa tERcatAT
... .• °ღ • bEriBu maTa mELihAT
.• °ღ • saya bUkaN aLiM saNgAT
.• °ღ • taPi sEkadaR naK mEngingAT
.• °ღ • banYaK dosa kiTa dapAT
.• °ღ • janganLaH jaDi jahAT
.• °ღ • saya pON bUkaNnya baiK saNgAT
.• °ღ • saMa-saMaLaH kiTa iNgAT
.• °ღ • sO jaGaLaH aUrAT..
.• °ღ • kerana tErtUtup LebiH caNtiK diLihAT.....

Allah sentiasa disisimu :)

• Jika manusia mencewakanmu,Jangan berduka kerna Allah selalu menunaikan harapanmu . .

• Jika manusia menzalimimu,Jangan berduka kerna Allah selalu berlaku adil terhadapmu . .

• Jika manusia melukaimu,Jangan berduka kerna Allah selalu menitipkan penyembuh buatmu . .

• Jika manusia menyayangimu,ketahuilah bahwa terkumpulnya cinta seluruh manusia di bumi ini tidak akan pernah menandingi cinta Allah terhadapmu

maafkan aku

✿~ Andai kehadiranku punca GOYAHNYA IMANMU, maafkan aku..
✿~ Andai kehadiranku punca HATIMU MERANA, maafkan aku..
✿~ Andai kehadiranku punca LALAINYA HATIMU, maafkan aku..
✿~ Andai kehadiranku punca LEMAH dan BERKURANGNYA SEMANGAT mujahadahmu, maafkan aku..

... Sungguh, itu semua BUKANLAH NIATKU..

>>> Ya Allah, ku akui KELEMAHAN dan KESILAPANKU..andai pernah diriku menjadi PUNCA jauhnya seseorang hamba daripadaMu, AMPUNIKU ya Allah..

Belum TENTU

♥ Belum TENTU kekasih mu ADALAH suami mu,
♥ Belum TENTU tunang mu ADALAH suami mu,
♥ Belum TENTU lelaki kau puja ADALAH suami mu,
♥ Belum TENTU lelaki kau benci ADALAH suami mu,
♥ Belum Tentu lelaki yang kau cintai ADALAH suami mu,
...
♥ TIADA siapa KETAHUI siapa BAKAL suaminya kerana JODOH telah menjadi RAHSIA ALLAH swt
♥ Jadi manusia wajib berikhtiar mencari dan memilihnya sesuai dengan ketentuan yang ditentukan Allah.

kerana aku seorang muslimah

❤✫•°*”☀”*°•✫❤✫•°*”☀”*°•✫❤✫•”☀”*°•✫❤✫•°*”☀”*°•✫❤✫•°*”☀”*°•✫

★ღ★ Kerana aku seorang muslimah..aku bersyukur apa adanya aku..aku belajar menerima takdirNya buatku..aku disini kerana chentaNya buatku..walau dicaci dihina,aku takkan terus tunduk..
...
★ღ★ Aku bukan muslimah yang mudah menyerah kalah! Allahuakbar! Aku tidak kenal erti jatuh yang tidak bangun. Aku bukan muslimah yang begitu. Lembik. Lemah!

★ღ★ Aku bukan muslimah lembik yang lemah. Mengada-ngada. Tidak mampu untuk hidup berdikari dan yang hanya bergantung kepada orang lain. Aku bukan muslimah yang penakut dan pengecut! Aku bukan muslimah yang mudah kalah terhadap cabaran!

★ღ★ Aku mahu menjadi muslimah yang lembut. Yang mempunyai hati yang kuat. Yang tidak lari daripada cabaran dunia tetapi menghadapinya dengan berani. Dengan bersandarkan keyakinan Dia sentiasa di sisi, aku tidak akan takut menegakkan kebenaran. Mempunyai hati yang bisa dilentur namun tak mudah untuk dipatahkan. Aku muslimah yang mampu berpijak atas kaki sendiri.

★ღ★ Akan ku kesat air mata ini dengan semangat baru. Semangat yang lahir dari kekuatan yang dihembus-Nya. Aku tidak akan begitu mudah menurut kata nafsu. Aku muslimah yang ditarbiyah. Mampu mempertahankan maruah sendiri daripada tergadai oleh godaan duniawi. Aku ada Dia. Cukup Allah yang Maha Esa..

❤✫•°*”☀”*°•✫❤✫•°*”☀”*°•✫❤✫•”☀”*°•✫❤✫•°*”☀”*°•✫❤✫•°*”☀”*°•✫

LA TAHZAN INAALLAH MA'ANA

♫•*¨*•.¸¸ﷲ.♥ﷲ¸¸.•*¨*••*¨*•.¸¸ﷲ .♥ﷲ¸¸.•*¨*•♫♫•*¨*•.¸¸♫
Tuliskan RANCANGANMU dengan PENSIL kemudian serahkan PEMADAMNYA kepada ALLAH.. Izinkan Allah memadam bahagian yang BUKAN ditakdirkan untukmu dan MENGGANTIKANNYA dengan rancangan yang lebih BAIK.. Kerana DIA lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNya..InsyaAllah,amin ya Allah..
>kita merancang Allah juga merancang tetapi sebaik-baik perancangan Adalah perancangan Allah yg terbaik utkmu< oleh itu LA TAHZAN INAALLAH MA'ANA)
•*¨*•.¸¸ﷲ.♥ﷲ¸¸.•*¨*••*¨*•.¸¸ﷲ .♥ﷲ¸¸.•*¨*•♫♫•*¨*•.¸¸♫

SOLAT

MENINGGALKN SOLAT SETIAP WAKTU :-
- SUBUH: Dia akan disiksa selama 60 tahun didalam neraka.
- ZUHUR: Dosanya seperti membunuh 1000 jiwa orang Islam.
- ASAR: Dosanya sprti mruntuhkn ka'bah.
- MAGHRIB: Dosanya seperti berzina dengan orang tua sendiri.
... - ISYA': Allah tidak redha ia hidup di bumi Allah & di segerakan agar ia mencari tempat lain.

Barang siapa yang menyebarkan text ni ke umat Islam yang lain, percayalah anda akan memperoleh pahala kerana secara tidak langsung anda telah saling mengingatkan antara satu sama lain :) Insya ALLAh..:

Walau sesibuk mana sekalipun kita di dunia, janganlah lupa untuk turut menyibukkan diri untuk mencari bekalan di akhirat sana.!! islam itu mudah dan islam itu indah

wahai calon imamku


Wahai calon Imamku,
Kau sebenarnya Imam, aku makmummu,Kau mengimami solatku pada setiap waktu,Ku aminkan doamu agar kelak luas syurgaku dan syurgamu,

Kau bangunkan aku bertahajjud bersamamu,Kenalkanlah aku kepada majlis-majlis agama,Ajarlah aku mengenal tuhan memahami Al-Quran,

Kau ajarlah aku mengalunkan kitab Allah dimalam Jumaat Yang penuh barakah,
Kabarkan padaku tentang fardhu-fardhu yang patut aku tahu,Bimbinglah aku menggapai Jannah-Nya (syurganya)

Monday, July 25, 2011

untuk apa?

Untuk apa aku disini lagi
aku ingin lari
jauh..jauh..
kerna hati aku ingin lari
apa nak difikirkan lagi
kata hati kau lari..lari..

Namun dari sudut kecil
hati aku berbicara
jangan kau lari
kerna makin jauh kau lari hanya penat kau dapat
makin jauh kau tuju dia tetap mengejar
makin jauh kau pergi dia tetap mencari
usah kau lari

Aku termanggu sendiri
nak ku lari?
tidak lagi
aku perlu sendiri mencari ketenangan yang hakiki
penuhi hati dengan zikir Ilahi
dan mungkin apa yang pasti
aku harus bangun lagi bukan untuk lari jauh
tapi untuk lari mendapatkan
KEREDHAAN ILAHI
agar hidup aku lebih beerti..

tolonglah!

tolongla...
kenapa kamu selalu membukanya?
terjurai sel terlarang merunsingkan alam.
ternoda jiwa kerana berkelipnya mata.
sesaknya nafas mengkhayal imej larangan itu.

please la...
kenapa kamu sanggup jadikan jasad kamu murahan?
lelongan di pasaran intaian mata-mata.
menghakis kehormatan menjatuhkan kemuliaan ciptaan.
terguris iman merasa lemah.

tolonggg...
janganlah kamu tanggalkanya.
kami tunduk nampak pasangan tiang.
kami pejam nanti langgar tiang.
kami berpaling dilihat kejam.

tolonglah...
jgnlah kamu membuka aurat.
jasad kamu tak semurah lelongan utk dperlihat-lihatkn.
tubuh kamu bukan utk direnung buaya yg kelaparan.

kamu terlalu mahal,
kamu terlalu bernilai,
maka jagalah nilai kamu...jgnlah biar harga diri menjadi susut.
laku hanya di mulut-mulut buaya kelaparan.
tetapi hanya sampah di pasaran syurga.

please la wahai kaum hawa.

teman..

bila KEKUATAN yg dipohon. Allah beri RINTANGAN utk dihadapi.....
bila KEBIJAKSANAAN yg dipohon, Allah beri MASALAH utk diselesaikan....
bila KASIH Allah yg dipohon, Allah beri ORANG BERMASALAH utk dibantu....
bila PERTOLONGAN Allah yg dipohon, Allah memberi PELUANG utk diambil.....

"Ya Allah, sabarkanlah hati kami dengan rasa syukur dan kasih terhadapMU"

Jika berteman , terimalah dia seadanya kerana dia hanya seorang sahabat yg hanya manusia biasa....
Maka bersahabatlah kerana Allah....
Moga ukhuwah yg dibina sentiasa diberkatiNYA....

Ammiiinnnnn........

oh jiwaku!

Aduhai jiwa yang bersalut dosa

Betapa kesementaraan ini mengugah rasa

Betapa kekerdilan diri ini

Menumbuhkan harap dan asa

Untuk sekelumit rahmat dan pengampunanNya

Aduhai jiwa yang sering terleka

Betapa sering diri ini ketinggalan masa

Untuk belajar menghargai

Atau bersedia menanti hari

Agar terwarna makna hakiki

Aduhai Pemilik jiwa yang kerdil ini

Betapa kami mengharapkan taufiq dan hidayah Mu

Betapa ingin kami menjadi hamba Mu

Hidup dalam ketaatan

dan dijemput pulang dalam kerahmatan

Aduhai Pemilik jiwa yang alpa ini

Terimalah keuzuran kami

Agar redhaMu sentiasa menyinari hati dan hidup kami

wahai temanku..

ღ¸.•´¯)♥ஜ♥Jangan mendahului-Nya dgn menetapkan seseorg itu adalah jodohmu,sebelum ijab kabul dia bukan siapa2 bagimu blm halal utkmu.Andai dialah jodohmu yg tertulis di Lauh Mahfuzh,Allah pasti akan menanamkn rasa kasih dlm hatimu & hatinya,itu Janji Allah.Akan tetapi,selagi kalian tdk diikat oleh ikatan yg Halal,slama itu jgn mubazirkan perasaanmu.Juga jangan melampaui batas yg telah Allah tetapkan٠•●♥ღ¸.•´¯)♥ஜ♥

mennggapai kebahagiaan

Puas sudah,
Kucari kebahagian,
Di sisi teman-teman,
Kudapat hanya kelalaian,
Ku cari lagi,
Di hati seorang kekasih,
Kudapat hanya kekecewaan,
Dan ku terus mencari,
Dalam meniti hari,
Penuh kekosongan…
Oh, di mana lagi harus ku mencari,
Membawa sekeping hati,
Yang sarat kerinduan,
Rindu yang tiada haluan,
Aku keliru sendiri,
Apa yang kucari,
Apa yang kuperlukan
Aku masih tak bisa mengerti,
Yang pasti,
Kekosongan hati ini minta diisi..
Sejenak ku tersedar,
Aku mencari cinta agung,
Buat jiwaku yang merindukan,
Hakikat kebenaran,
Cahaya yang membelah kegelapan,
Melimpah cemerlang mengisi kekosongan.
Ku sedar,
Destinasi pencarianku di sini,
Ku mencari-Mu Tuhan,
Mengharap keredhaan,
Menagih kebahagiaan,
Dari sinar cahaya iman

si dia..

(¯`v´¯)
`·.¸.·´`·.¸.¸¸.•*¨¨*•.¸¸❤`·.¸.​¸¸.•*❤
Betapa kau menjaga hati si dia
Hingga kau terlupa mnghargai Pencipta jiwa

Betapa kau merindu padanya
Hingga kau terlupa mngingati Pemilik cinta

Betapa kau menangisi kehilangannya
Hingga kau terlupa Peminjam nyawa

Hebat sangatkah dia, hingga kau terlupa pdNya yg Mencipta?

Ingatlah....

TIADA DAYA & UPAYA KITA,
MELAINKAN HANYA DGNNYA YG MAHA KUASA....:)

~ ALLAHU AKBAR ~

masa...

Masa berlalu mencemburui kita
Sebagai ingatan buat yg terleka
Ramadhan datang menginsafkan kita
Kesusahan mereka semua yg merana

Sayup bacaan Quran kedengaran
Penuh syahdu penuh penginsafan
Nun di sana masih kedengaran
Tangisan insan yang kelaparan

Setiap langkah penuh dugaan
Melawan nafsu dengan ketekunan
Pohon pada Allah diberikan kekuatan
Agar Allah menerima segala amalan

^_^

❤ Damaikan hari dengan senyum
❤ Sucikan amal dengan taubat
❤ Hapus dosa dengan amal baik
❤ Awali hari dengan Basmallah
❤ Bersihkan hati dengan zikir
...❤ Dekatkan ukhuwah dengan salam
❤ Ringankan cobaan dengan pasrah
❤ Khusyukkan shalat dengan Thuma'ninah
❤ Sempurnakan amal dengan ikhlas
❤ Indahkan hidup dengan mengabdi

Thursday, June 30, 2011

bertunang tanpa sedar?>!

Percaya atau tidak, kita boleh ber”tunang” tanpa sedar?? Yup, kita boleh bertunang tanpa kita sedar, bila seorang lelaki, berhasrat untuk mengambil seorang perempuan untuk dijadikan isteri. Eh, itu memang normal bukan? Tapi, yang anda mungkin x tahu, anda sebenarnya sudah bertunang bila situasi seperti berikut berlaku:

Lelaki menyataka...n hasrat ingin menjadikan perempuan itu isterinya, dan perempuan itu bersetuju. Adakah dikira telah bertunang? Padahal tidak ada ibu bapa perempuan tersebut.
Pinang dari segi hukum fiqah, bererti pihak lelaki menyatakan hasrat berkahwin pada pihak perempuan. Itu dipanggil pinang. Bila perempuan menjawab setuju, maka jadilah perempuan itu tunang laki tersebut.

Situasi yang dianggap pinangan:
"Aku nak jadikan kamu sebagai isteriku"
"Kahwinlah dengan kita bila2"

Bila si perempuan bersetuju, dia akan jadi tunang. Sama ada bercakap dalam telefon, tetap dah jadi tunang.

Contoh:
"lelaki sebut dalam telefon, "I nak jadikan u isteri I lah"
Perempuan tersebut jawab, I sukalah, I setujulah, oraitt I’m fine, oklah, I redha atau apa2 yang menunjukkan dia suka dengan “pinangan” lelaki tersebut, maka ia sudah dianggap bertunang.

Jadi, bila dia dah jadi tunang orang tanpa sedar, bila ada lelaki yang meminang, hukumnya haram.
Kita orang melayu time nak tunang duk bawa rombongan 1 bas, bawak barang2 pinangan, itu sebenarnya adalah ADAT bukan dari segi hukum Islam. Dari segi hukum Islam, dah jatuh hukum tunang.

Persoalan ialah bila Ibu bapa tiada. Mengikut hukum syarak, kalau perempuan itu sudah diizin pada syarak. Sebagai contoh, perempuan yang cerdik, yang baligh, yang blh berfikir, etc dia sudah dianggap bertunang.

Bila seseorang perempuan itu tidak menepati hukum syarak tersebut, contoh seperti tidak mencapai baligh lagi(baru darjah 3 mungkin), perempuan itu hilang keupayaan akal(x boleh berfikir), gila, dan sebagainya, makanya wali diperlukan untuk jawab “pinangan” tersebut.

utk pengetahuan bersama.

renungan..^_^

Masjid adalah Pasar akhirat . .
Buku adalah teman Setia sepanjang masa . .
Amal baik adalah Penghibur dalam kubur . .
Akhlaq yang baik adalah Mahkota kemuliaan . .
kemurahan hati adalah pakaian yang paling Indah . .

Thursday, June 23, 2011

jika..

Jika anda melihat orang kafir, jangan menghina dia tetapi BERSYUKURLAH kepada Allah kerana anda berada dalam Islam.
Jika anda melihat orang yang keji jangan mengutuk nya tetapi BERSYUKURLAH kepada Allah kerana anda berada di dalam taqwa.
Jika anda melihat orang yang bodoh jangan mengeji dia tetapi BERSYUKURLAH kepada Allah kerana anda masih memiliki ilmu.
Dan jika melihat orang yang ditimpa bencana maka BERSYUKURLAH kepada Allah kerana anda terhindar darinya......

Antara perkara yg bermanfaat daripada ber'couple':

1) Seronok (dapat fitnah).

2) Seronok (dapat dosa).
......
3) Seronok (dapat geng dengan syaitan).

4) Dapat meluahkan segala masalah kita (ALLAH kan ada).

5) Banyak habiskan duit (lebih baik guna untuk bersedekah).tidak kurang juga yang habiskan duit beli prepaid dan bayar bil telefon yang melambung setiap bulan.

6) Banyak risau (takut awek, orang lain kebas...berapa kali dah miss solat pasal asyik berdating...tak pula risau!).

7) Banyak termenung dan senyum sendiri (pasal ingat peristiwa riang dgn awek...kita sebagai muslim patutnya banyak mengingati MATI yang boleh datang pada bila-bila masa).

8) Lebih mengutamakan awek daripada orang lain (hidup dalam dunia sendiri, dia dan awek dia sahaja...yang lain dah tak kisah).

9) Menepati masa dan janji (takut awek marah...sembahyang fardhu lewat tak takut pula).

10) Lain-lain lagi yang memberikan faedah dalam menambah saham DOSA drpd saham PAHALA.

juwm renungkan..:)

◕solat:5 waktu shri(1 wktu=10 minit)10 mnit x 5 waktu=50 minit
◕tidur:sehari 8jam=480 mnit
◕mkan:3 kli shri(skli mkn 20 minit) 20 mnit x 3=60 mnit
◕mnonton tv:shri 3 jam=180 mnit
◕bersembang\internet:sehari 2 jam=120 mnit
...◕bekerja:shri 8 jam=480 mnit

allah s.w.t mngurniakan kita shri 24 jam(1440 mnit) sehari.Apa yang pling sdikit kita lakukan dalam tempoh masa tersebut??perkara yang pling sedikit itulah membri keselamatan kpada kita sehingga hri akhiratkelak..fikir2kanlah,,