wanita

Banyak lebah mendatangi bunga yang kurang harum
Kerana banyaknya madu yang dimiliki bunga
Tidak sedikit lebah meninggalkan bunga yang harum kerana sedikitnya madu
Banyak lelaki tampan yang tertarik dan terpesona oleh wanita yang kurang cantik
Kerana memiliki hati yang cantik
Dan tidak sedikit pula wanita cantik ditinggalkan lelaki kerana keburukan hatinya
Karena kecantikan yang sejati bukanlah cantiknya wajah tetapi apa yang ada didalam dada
Maka percantiklah hatimu agar dicintai dan dirindukan semua orang.

“Sesungguhnya Allah tidak melihat luaran kalian dan rupa kalian akan tetapi Allah melihat hati kalian” – (HR.Muslim)

Monday, December 27, 2010

fakTa!!...

mybe benda yang saya nak gtau nih agak sensitif 4 boy...if korang baca..korang gtau la kat y gurlz y korang kenal...nak bgtau 2 un..scra berhikmah la yer.......diriku yang nak menulis ni pun malu...tapi...ilmu mesti la kongsi an...jangan pk apa2 dah la...di sini sy nak gtau....cmne eh nk ckp....seyes malu!..u all semua know yang ekonomi skunk teruk...alam semula jadi hampir pupus......d sini sya nk gtau....u all thu tuala wanita d perbuat dari apa?...sbnarnya....d perbuat daripada bahan kitar semula!...macam surat khabat..tissu2....kertas....bahan2 tu dyrang kitar semula then buat tuala wanita..Sebelum ni x pernh tau,bila dah tau yang...pad yg biasa dipasaran sekarang diperbuat dripada bahan mentah iaitu dari kertas buangan.. kertas buangan,agen yg berkarsinogen, agen fluoresen dan sebagainya merupakan bahan mentah yg digunakan untuk memproses tuala wanita pkai buang yg ada dipasaran...kertas buangan pula termasuklah kertas kitar semula,kertas tebal,kotak dan pulpa kayu yang tersembunyi bakteria serta kuman yg merbahaya..kertas dan pulpa kayu yg telah dilembutkan akan melalui proses pelunturan berklorin..sejenis toksin yang dinamakan dioksin akan terhasil dalam proses pelunturan berklorin ini. setelah proses ini selesai,terhasilah produk pakai buang wanita seperti tuala wanita,pantiliner dan tampon..

takut kan...TAKUT tpi kita tetap pakai... untuk jimat kos kan???untuk apa kalu kta tau benda tu bahaya kt kesihatan diri kita...secara logik la kan....elok ke nk pakai?..nak pakai boleyh...xde masalah....tapi..kesan?...kesan dy t...of course la negatif kan....lau x silap boleyh sampai kerosakan rahim....PLEASE BEWARE!!...korang nak pakai buleyh...tapi...selepas 2 jam tukar..even darah xda!...uke?...Dioksin adalah bahan kimia bertoksid yang amat kuat kesannya. Ia 130 kali ganda lebih bertoksik daripada Cyanide dan 900 kali ganda lebih berbahaya berbanding Arsenic. Ia digelar “Bahan Bertoksik Paling Kuat” pada masa kini. Pusat Penyelidikan Kanser Antarabangsa mengelaskan Dioksin sebagai karsinogen (bahan penyebab kanser). Banyak kajian perubatan membuktikan bahawa kandungan Dioksin pada tahap rendah masih berupaya mencetuskan risiko tinggi kanser payu dara, kanser usus, endometriosis, kanser ovari, keguguran dan pelbagai masalah puan yang lain.

Ape kaitannyer???
Darah haid yang mengalir keluar akan memasuki tuala wanita melalui permukaan jaringan atau kain bukan kapas. Gas toksid yang dibebaskan akan terus berhubung dengan kulit dan akhirnya menyebabkan jangkitan.
Sekiranya tuala wanita tersebut menggunakan kain kapas semulajadi, ia akan menyerap segala gas bertoksik. Ia akan mengelakkan masalah jangkitan, ruam, gatal atau alahan.

Darah haid akan mengalir keluar daripada uterus dan diserap oleh tuala wanita. Sejenis gas bertoksik yang dinamakan dioksin akan terbebas melalui proses pemeluapan. Dioksin akan diserap ke dalam rahim melalui saluran uterus dan akhirnya sampai di ovari melalui tiup falopio.

Jika kita sanggup berbelanja beratus-ratus malah beribu-ribu ringgit demi kecantikan muka, kenapa tidak berbelanja beberapa ringgit untuk keselamatan mahkota kita???
fikir-fikirkan...
 
n..if korang nak beli pad yang jnis wangi2 urh..xyah la....ad kesan negatif lau xsilap...hati3 eh....lau yang herba...wallhualam... 

No comments:

Post a Comment