wanita

Banyak lebah mendatangi bunga yang kurang harum
Kerana banyaknya madu yang dimiliki bunga
Tidak sedikit lebah meninggalkan bunga yang harum kerana sedikitnya madu
Banyak lelaki tampan yang tertarik dan terpesona oleh wanita yang kurang cantik
Kerana memiliki hati yang cantik
Dan tidak sedikit pula wanita cantik ditinggalkan lelaki kerana keburukan hatinya
Karena kecantikan yang sejati bukanlah cantiknya wajah tetapi apa yang ada didalam dada
Maka percantiklah hatimu agar dicintai dan dirindukan semua orang.

“Sesungguhnya Allah tidak melihat luaran kalian dan rupa kalian akan tetapi Allah melihat hati kalian” – (HR.Muslim)

Tuesday, December 28, 2010

kfc???

hurm....dulu...dari kecik until sekolah renda (darjah 6)...boikot habis -habisan...even jamuan buat kfc un...xmakan un...sebab takut ayah marah...tapi..skunk?ape dh jadi pada diriku!...mentang2la sekolah btul3 tengah bandar..haish..pe la nak jadi...kadang2 ku terpikir Sebuah kisah di zaman Nabi Ibrahim, semasa Nabi Ibrahim dibakar oleh kaumnya, seekor burung kecil terbang berulang alik mengisi air dalam paruhnya lalu menyiram ke atas api yang membakar. Itulah yang dilakukannya berulangkali. Tingkah lakunya diperhatikan oleh makhluk Allah yang lain lalu bertanya kepada burung kecil itu, ‘buat apa kau penat-penat mengambil air berulang alik, sedangkan api yang membakar Nabi Ibrahim takkan terpadam dengan air yang kau siramkan itu.’
Lalu dijawab oleh burung tersebut, ‘Memang ia tidak akan memadamkan api tersebut, tetapi aku lebih takut kepada Allah kerana Allah akan menyoal aku nanti, apakah yang aku lakukan untuk agama Allah, dan Allah tidak akan bertanya samada aku berjaya memadamkan api itu ataupun tidak‘.......diri ku takut....start skunk...dh xnak makan la...xnak hampakn my parent.....n dirku ku jga takut!..apa y patut ku jawab tika Allah menyoal ku'apakah y ak lakukan untuk menyelamatkan saudaraku!'...bila ku makan benda y xbpe elok...sgla hafalan ku hilang!..kfc?..pnah afalan ku hilang....hurm?..sekrang diri ku lalai!alpa! dengan keindahan duniawi yang hanya semata2 perhiasan di dunia!!...diriku juga lalai dalam mentaatiNYA...lalai mencintaiNYA  dan mencintai kekasihNYA dengan setulus hati..bagaimana diriku utk mendapat halawatul iman?.....ya allah..betapa hina nya hamba mu ini...ampunilah aku serta muslimin dan muslimat yang lain..tunjukilah aku serta saudara seislam ku ke jalan yang benar...jauhilah kami dari segala kemungkaran-Mu....ya rabbul izzah...tika diriku lalai..Kau masih mengingatiku..padahal aku tidak mengingati-Mu di saat aku dikelilingi dengan kemewahan....tika aku dalam kemiskinan...kesengsaraan...baru ak mencari-mu..ampunilah kami....ya Allah..jauhilah kami dari sifat angkuh kepada-mu....sesungguhnya..ak ingin...hidup dan matiku hanyalah untuk -Mu....

No comments:

Post a Comment